Webmedia - Nijmegen

Wat is digitoegankelijkheid en waarom doet het ertoe?

7 november 2023

Digitaal toegankelijk zijn, wordt steeds belangrijker. De overheid is er al een lange tijd mee bezig. Het betekent dat schrijvers en vormgevers rekening houden met mogelijke beperkingen van bezoekers van een website. Bij Webmedia - Nijmegen hebben we ook volop aandacht om ervoor te zorgen dat de websites en diensten van onze opdrachtgevers voor iedereen toegankelijk zijn. Inclusiviteit en diversiteit zijn belangrijke pijlers voor ons.

Niemand uitsluiten, iedereen moet mee kunnen doen

In 2016 sloot Nederland zich aan bij een VN-verdrag waar in staat dat iedereen met een beperking of een chronische aandoening recht heeft op gelijke behandeling en dat deze groep mee moet kunnen doen in de samenleving. Denk bijvoorbeeld aan mensen die slecht zien, slecht horen, een verstandelijke beperking hebben, of mensen die dyslexie hebben. Daarom is het zo belangrijk dat de tekst op je website goed te begrijpen valt.

Al deze mensen kunnen zich pas verbinden met jouw merk, als deze digitaal toegankelijk is. Dat betekent concreet dat je website geschikt moet zijn voor voorleestools en dat je eenvoudig taalgebruik gebruikt. Je probeert om informatie zo beschikbaar te maken, dat het iedereen kan bereiken. Dat noemen we digitoegankelijkheid.

Je content slim inrichten

Schrijf actief! Dat is beter te begrijpen. Passief schrijven is verleidelijk, omdat het vaak vriendelijker klinkt. Maar kortere zinnen dragen pas echt bij aan een betere digitoegankelijkheid. Vermijd hulpwoorden als zullen, moeten, kunnen en willen en stop met het gebruik van de lijdende vorm.

In de marketingwereld hebben we vaak de neiging om moeilijke termen te gebruiken. Er is geen buitenstaander die weet wat je bedoelt met ‘agile je taskforce opschalen’. Spreek daarom gewoon, simpel Nederlands. Houd in je achterhoofd dat een kind van vijf je teksten, én je website, moet kunnen begrijpen.

Gebruik daarnaast ALT-teksten bij afbeeldingen. Je doet het misschien al omdat het goed is voor de vindbaarheid van je website in zoekmachines. Maar eigenlijk is het hogere doel nog mooier: mensen met een visuele beperking gebruiken de ALT-teksten om te ‘zien’ wat er op de foto staat. Daarom is het ook handig als je je ALT-teksten in een beschrijvende vorm gebruikt.

Functioneel design

Je wilt natuurlijk dat iedereen je website kan gebruiken. En dan is functioneel design heel belangrijk. Daarbij kan je bijvoorbeeld denken aan het kleurgebruik. Door een hoger kleurcontrast te gebruiken, navigeren mensen met een visuele beperking gemakkelijker door je website. En door bijvoorbeeld geen gekleurde teksten te gebruiken, maar gewoon zwarte tekst op een witte achtergrond.

NAH-lezers (lezers met niet-aangeboren hersenletsel) lezen juist slechter zwarte tekst op een wit achtergrond. Daarom is het handig als je een weergavestand op je website introduceert. De bezoeker kan de website dan zelf zo aanpassen, dat deze gemakkelijk te gebruiken valt.

Wanneer je ook video gebruikt…

Gebruik je ook video op je website? Zorg er dan voor dat elke video is voorzien van ondertiteling en van transcripties. Op die manier bereikt jouw video meer mensen. Bovendien voelen mensen zich gewaardeerd en gehoord als je dat ene stapje extra voor ze zet.

Met deze tips zet je je in voor meer inclusiviteit en diversiteit op het internet. Zo zorg je ervoor dat niemand meer wordt buitengesloten. Want een mooiere wereld maken we samen. Ook online. Daarvan zijn we overtuigd bij Webmedia - Nijmegen.

Wat is digitoegankelijkheid en waarom doet het ertoe? 1
Wat is digitoegankelijkheid en waarom doet het ertoe? 2
Delen: