Zo kan AI jouw webshop een boost geven
4 juni 2024AI zet de wereld van heel wat branches op z’n kop. Daar kan de wereld van de webshops niet mee achterblijven. Techgiganten in e-commerce zetten al volop in op de nieuwe trend, en dit is nog maar het begin. AI kan je helpen om je webshop een flinke boost te geven op het gebied van verkoop, voorraad en klantenservice. Bij Webmedia - Nijmegen hebben we interessante ideeën voor het gebruik van AI voor je webshop.
Hypergepersonaliseerde aanbevelingen
Iedereen met een webshop weet het: je moet precies weten wat een potentiële klant wil kopen. Personalisatie is niet nieuw, maar hyperpersonalisatie is dat wel. Het houdt in dat je heel exact gaat inspelen op de behoeften van je klant. Je ontdekt dan bijvoorbeeld welke maat kleding je klant vaak bestelt, of welke kleur je klant het mooist vindt.
AI-algoritmes kunnen nu ook kijken naar de browsergeschiedenis, de filters die regelmatig worden gebruikt, demografische gegevens analyseren en het klikgedrag op de website analyseren. Al deze gegevens zijn handig om je klant aan te zetten tot zijn of haar volgende aankoop.
Betere prijzen voor je producten
De prijs voor een product bepalen is voor veel webwinkel-eigenaren erg lastig. Je wilt graag de goedkoopste zijn, want dat is een duidelijke incentive voor je bezoekers om bij jou te bestellen. Maar je wilt jezelf ook niet de markt uit prijzen en hele kleine marges overhouden.
AI kan je helpen om snel te kijken naar de fluctuaties in bijvoorbeeld de fabricagekosten, de prijzen van je concurrent, naar vraag en aanbod en naar de kosten van het aantrekken van klanten. Zo bepaalt het de beste prijs voor dit moment. Je prijzen gaan op die manier de hele tijd heen en weer. Dit noemen we ‘dynamische prijzen’. Zo blijf je competitief in een dynamische markt, kun je je verkopen vergroten en je winst maximaliseren.
Meer inzage in je voorraden
Kunstmatige intelligentie kan je helpen om historische data, patronen en markttrends te analyseren. Het kan een seintje geven als een bepaald product heel populair blijkt te zijn, of als je bijna door je voorraad heen bent. Zo voorkom je dat je achter de feiten aan loopt.
Zie het als een soort weersvoorspelling voor je voorraad: wat wordt populair, en welk product kun je beter schrappen? Er zijn bedrijven die op deze manier al 70 procent meer winst hebben behaald. Dan is AI opeens je beste vriend en medewerker van de maand geworden.
De AI-chatbot
Handel je tot nu toe alle (aan)vragen van je klant handmatig af? Dan houd je waarschijnlijk weinig tijd over voor het optimaliseren van je webshop of voor het zoeken van nieuwe producten. Zonde, want veelgestelde vragen kun je ook laten beantwoorden door kunstmatige intelligentie. AI kan real-time vragen beantwoorden. Zo kan het je klanten helpen om het meest ideale product voor hen te vinden, of om klachten af te handelen en een retourproces te starten.
Natuurlijk moet je je chatbot wel uitgebreid trainen. Kunstmatige intelligentie is immers gestoeld op taalmodellen en op machine learning. Gelukkig zijn er allerlei aanbieders die je daarbij kunnen helpen. Dat vereist een investering, maar deze investering zal zich dubbel en dwars terugbetalen, als je het aantal sales ziet stijgen en je klanttevredenheid groeit.
Wil je meer weten over AI en webshops? We denken graag met je mee. Neem contact met ons op. Dan word je geholpen door onze menselijke medewerkers.