Webmedia - Nijmegen

Digitale toegankelijkheid wordt verplicht: dit moet je weten als webshopeigenaar

19 mei 2025

Europa heeft een nieuwe wet: de European Accessibility Act (EEA). Deze wet verplicht dat digitale diensten en producten voor iedereen bruikbaar zijn, ook voor mensen met een beperking. Europees gaat de wet pas vanaf 2030 in, maar in Nederland geldt de wet al vanaf juni 2025. Wat betekent dat voor jou als webshopeigenaar?

Voor wie geldt de nieuwe wet?

De EEA is niet van toepassing op alle producten en diensten, maar geldt wel voor webshops. De Europese Commissie ziet dat als een zogenoemde e-handelsdienst. Je levert immers een overeenkomst op afstand. Maak niet alleen de overeenkomst duidelijk, maar zorg ook dat je website eenvoudig te gebruiken is.

Je hoeft niet je hele website aan te passen, maar je moet wel aan de slag met je productbeschrijving en dienstinformatie. Ook moet de informatie over de levering, klachtenafhandeling en garantie duidelijk te vinden zijn. Daarnaast moeten de zoekopties en betaalpagina’s simpel en overzichtelijk zijn.

Hoe zit dat met kleine webshops?

Europa stelt de wet niet in voor alle webshops. Heb je minder dan tien werknemers of een jaaromzet of balans van minder dan 2 miljoen euro, dan gelden de regels niet voor jou. Maar toch is het goed om toch nog eens te kijken naar de digitale toegankelijkheid van je webshop.

Juist de verplichte pagina’s bepalen of klanten wel of niet kopen. Voordat ze tot een koop overgaan, willen ze weten hoe het zit met garantie en hoe de levering plaatsvindt. Een goede productbeschrijving (en een logisch ingedeelde pagina, waar deze op staat) zorgt ervoor dat je daadwerkelijk je product verkoopt. Het is dus een goed idee om hier hoe dan ook aandacht aan te besteden. Webshops lopen nu al veel geld mis door ontoegankelijke pagina’s, blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org.

Wat moet je aanpassen aan je webshop?

Ook al val je misschien niet onder de regels, dan is het als nog een goed idee om je webshop toegankelijk te maken. Val je wel onder de regels? Dan ben je verplicht om je webshop te verbeteren. Doe je dat niet, dan riskeer je een flinke boete. Maar wat bedoelt Europa dan precies met ‘toegankelijk’?

Denk allereerst aan het uiterlijk van je website. Er moet voldoende contrast tussen tekst en achtergrond zijn. Ook moeten je onderschriften bij afbeeldingen en video’s kloppen en moet je duidelijke labels bij knoppen en invulvelden plaatsen.

Je website moet ook zonder muis of touchscreen te bedienen zijn. Ook met alleen een toetsenbord moet je een bestelling kunnen plaatsen. Je bestelmogelijkheden moeten gebruiksvriendelijk zijn voor mensen met motorische beperkingen.

Je website wordt ook bezocht door mensen die de Nederlandse taal niet helemaal machtig zijn. Daarom moet je ook taalkeuzes voor hulp technologieën aanbieden en moet het gemakkelijk zijn om invoerfouten te corrigeren. Tot slot wil Europa dat je website goed functioneert met voorleessoftware.

Wanneer voldoe je aan de EEA?

Het is lastig om te zeggen wanneer je aan de wet voldoet en wanneer niet. Bedrijven mogen tot op zekere hoogte zelf weten hoe ze invulling geven aan de begrippen. Weet je het niet zeker, dan kun je de Web Content Accessibillity Guidelines lezen. Volg je deze, dan voldoe je over het algemeen aan de EEA.

Zelfs als je niet aan de verplichtingen hoeft te voldoen, is het gebruiksvriendelijk om je website aan te passen voor mensen die extra toegankelijkheid nodig hebben. Daar helpen we je graag bij. Zo kunnen we nog eens kijken naar de kleuren op je website, kunnen we ontdekken of je invulvelden logisch zijn en geven we je advies over de opbouw van je website. Heb je zelf ideeën over de toegankelijkheid? Maar weet je niet hoe je het technisch voor elkaar krijgt? Neem contact met ons op. We helpen je graag!

Delen: