Wat kost een webshop? Hier kun je op rekenen
22 januari 2025Je zit eraan te denken een eigen webwinkel te beginnen. Je weet al welke producten je wilt verkopen, hoe je die in de markt gaat zetten en wie jouw klant is. Alleen de technische kant blijkt best lastig te zijn. Een goede webshop bouwen is veel ingewikkelder als je denkt. Zeker als je ook verschillende betaalplatformen wilt aanbieden, verzending wilt automatiseren, of je webshop ook helemaal klaar wilt maken voor mobiel gebruik. Op welke kosten kun je zoal rekenen?
Wat kost een webshop laten bouwen?
Een webshop kun je het beste laten bouwen door een ervaren programmeur. Bij Webmedia - Nijmegen werken alleen experts op het gebied van webontwikkeling. Hoeveel het kost om een webshop van A tot Z te laten bouwen, hangt helemaal af van je wensen. Startende e-commerce-ondernemers hebben natuurlijk een minder lange wensenlijst dan een groot bedrijf dat met verschillende integraties werkt.
Je betaalt uiteraard voor de tijd die de programmeur besteedt aan het ontwikkelen van je webshop. Voordat je webshop wordt geprogrammeerd, denken we eerst mee over hoe je webshop eruit zal komen te zien, welke integraties je nodig hebt en wat de beste manier is om het geheel technisch aan te vliegen. Daarom is het moeilijk om er een vaste prijs op te zetten. Je kunt het beste een offerte bij ons aanvragen door contact op te nemen.
Vergeet de bedrijfskosten niet
Een webwinkel is een echt bedrijf. En bedrijven hebben kosten. Om je winkel op te starten, moet je je inschrijven bij de Kamer voor Koophandel. Dat kost 82,25 euro. Daarnaast open je een zakelijke bankrekening (enkele tientjes per maand) en kies je een betaalprovider uit. Je betaalt dan vaak per transactie, in de vorm van een paar cent per transactie, of een percentage van de omzet. Je bent verplicht een deugende administratie te voeren, dus heb je ook een boekhouder of een boekhoudprogramma nodig.
Vergeet ook je verzekeringen niet, bijvoorbeeld voor de voorraad en voor aansprakelijkheid of rechtsbijstand. Verder kun je in ieder geval rekenen op de kosten voor de inkoop van producten, de logistieke kosten (zoals verzending en retouren), belastingen en de marketingkosten. Misschien heb je ook wat personeel rondlopen, en die mensen werken ook niet gratis. Ben jij de enige medewerker, dan wil je natuurlijk ook een leuke boterham overhouden aan het harde werk. Vergeet dus vooral niet om jezelf ook als kostenpost mee te rekenen.
Je webshop uitbreiden met plug-ins
Op een gegeven moment wil je misschien je webwinkel uitbreiden met plug-ins. Denk aan een loyaliteitsprogramma, een AI-chatbot die vragen van je klanten automatisch beantwoordt, of het versturen van automatische mails naar mensen die nog producten in hun winkelwagentje hebben zitten. Die plug-ins kosten mogelijk geld. Voeg niet zomaar elke plug-in toe, maar bedenk eerst wat je echt nodig hebt en welke kosten daaraan verbonden zijn.
Sommige van deze plug-ins betaal je namelijk in abonnementsvorm. Dan variëren de kosten van enkele euro’s per maand tot tientallen euro’s per maand.
Tip: vergaar eerst wat startkapitaal
Ongetwijfeld dat je al had nagedacht over de kosten van het inhuren van een programmeur. Maar die andere kosten komen misschien rauw op je dak vallen. Daarom is het een goed idee om eerst startkapitaal te vergaren. Een webwinkel is een serieuze aangelegenheid, waar je in moet investeren. Pas na een tijdje kun je er de vruchten van plukken.
Het is heel belangrijk dat je de start van je webwinkel meteen goed aanpakt. Er zijn gratis pakketten op internet waarmee je direct je webshop kunt bouwen, maar deze kosten ontzettend veel geld op de lange termijn. Dan kun je beter een webshop door een professional laten bouwen. Bij Webmedia - Nijmegen bouwen we webwinkels op de groei, die nog jaren mee kunnen. Zonder verborgen kosten. En natuurlijk bouwen we het meteen zo, dat het uitstekend werkt op mobiele telefoons en tablets.